Vedtægter Dianalund Skakklub

1.1 Klubbens navn er Dianalund Skakklub, oprettet 5. december 1944, og dens hjemsted er Dianalund og omegn, Vestsjællands Amt.

1.2 Klubbens formål er at udvikle og fremme kendskabet til og interessen for skakspillet.

Vedtægter for Dianalund Skakklub

1.0 Formålsparagraf

1.3 Klubben er tilknyttet 2. hovedkreds under Dansk Skak Union, og derved underkastet disse organisationers love og vedtægter.

2.0 Klubmedlem

Dianalund Skakklub

2.1 Som aktive medlemmer kan optages børn og voksne, når de vedkender sig foreningens formål.

2.2 Kontingentets størrelse fastsættes på ordinær generalforsamling.

2.3 Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle klubbens anliggender.

2.4 Stemmeberettiget på generalforsamlingen er kun fremmødte myndige medlemmer, som ikke er i kontingentrestance.

2.5 Udmeldelse foretages til kassereren.

2.6 Bestyrelsen kan, med generalforsamlingens godkendelse, udelukke et medlem, når der er grund dertil.

3.0 Ordinær generalforsamling

3.1 Der afholdes ordinær generalforsamling en gang årligt, ordentligvis  i september.

3.2 Medlemmerne skal senest 8 dage inden generalforsamlingen underrettes om dennes afholdelse ved brev/mail.

3.3 Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 5 dage før generalforsamlingen.

3.4 Dagsordenen skal være affattet skriftligt og fremlægges tilgængeligt otte dage før generalforsamlingen, hvor den oplæses af den af generalforsamlingen valgte dirigent.

3.5 På den ordinære generalforsamling forelægges en dagsorden, som skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent og stemmetællere.

2. Formandens beretning.

3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse

4. Indkomne forslag.

5. Fastsættelse af kontingent.

6. Valg af bestyrelse.

7. Valg af to bestyrelsessuppleanter.

8. Valg af en revisor og en revisorsuppleant.

9. Drøftelse af kommende års aktiviteter.

10. Eventuelt.

3.6 Referatet over generalforsamlingens forløb indføres i foreningens protokol og underskrives af dirigenten.

4.0 Ekstraordinær generalforsamling.

4.1 Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når formanden eller 3 bestyrelsesmedlemmer forlanger det.

4.2 Ligeledes kan 1/4 af klubbens medlemmer skriftligt over for formanden med angivelse af forslag til dagsorden, kræve en ekstraordinær generalforsamling afholdt.

4.3 En ekstraordinær general forsamling skal afholdes tidligst 8 dage og senest 21 dage efter, at begæringen er modtaget af formanden.

4.4 Medlemmerne skal senest 8 dage inden den ekstraordinære generalforsamling underrettes om dennes afholdelse ved brev/mail.

4.5 Dagsordenens indhold:

1. Valg af dirigent og stemmetællere.

2. Indkomne forslag.

4.6 Modforslag til den begærede dagsorden skal være bestyrelsen i hænde senest 5 døgn før den ekstraordinære generalforsamlings afholdelse.

5.0 Afstemningsregler.

5.1 Den ordinære og den ekstraordinære generalforsamling er kun beslutningsdygtig, når mindst 1/3 myndige medlemmer er til stede.

5.2 Afstemninger foregår ved håndsoprækning såfremt der ikke begæres skriftlig afstemning.

5.3 Alle afgørelser træffes ved simpelt relativt flertal, dvs. flere stemmer end noget andet forslag.

5.4 Dog kræves til udelukkelse af et medlem, altid ved skriftlig afstemning, et 2/3 flertal af de fremmødte på en ordinær generalforsamling.

6.0 Bestyrelsens størrelse og valgperiode

6.1 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse på 5 medlemmer, som alle skal være myndige. Bestyrelsen vælges for en periode af 2 år, således at 3 afgår i ulige årstal og 2 i lige årstal.

6.2 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og konstituerer sig selv, idet formand, kasserer, næstformand sekretær og evt. andre tillidsposter fordeles.

6.3 Klubbens regnskabsår går fra 1.september til 31. august.

6.4 Kassereren er sammen med bestyrelsen ansvarlig for regnskabet og kassebeholdningen.

6.5 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede.

6.6 Bestyrelsen samles til møde så ofte formanden finder det nødvendigt, eller hvis 3 af bestyrelsen forlanger det.

6.7 Alle afgørelser træffes ved simpelt stemmeflertal, idet formandens stemme i tilfælde af stemmelighed er afgørende.

7.0 Tillidsposter.

7.1 Klubbens regnskab revideres af 2 revisorer, der vælges skiftevis på den ordinære generalforsamling.

7.2 Generalforsamlingen kan nedsætte udvalg samt udpege medlemmer til varetagelse af forskellige hverv inden for klubben.

7.3 Klubben kan udnævne æresmedlemmer, som herefter er kontingentfri.

7.4 Bestyrelsen bør i videste udstrækning sørge for, at der afholdes turneringer, som er tilgængelige for alle klubbens medlemmer. Til at lede disse turneringer vælger bestyrelsen en turneringsleder og fastsætter regler for turneringen.

8.0 Ændringer i vedtægterne.

8.1 Forandringer i klubbens vedtægter kan kun ske på den årlige generalforsamling, og kun når mindst 2/3 stemmer for forslaget.

8.2 Ved vedtægtsændringsforslag skal den fulde ordlyd af vedtægtsændringen stå på dagsordenen, sammen med det vedtægtspunkt den måtte erstatte.

9.0 Bestemmelser vedrørende klubbens opløsning.

9.1 Klubbens opløsning kan kun finde sted på to til dette formål indkaldte ekstraordinære generalforsamlinger.

9.2 På begge samlinger skal mindst 4/5 af klubbens myndige medlemmer være mødt og forslaget om foreningens opløsning skal vedtages ved skriftlig afstemning med mindst trefjerdedele af de afgivne stemmer for forslaget.

9.3 Foreningens midler og materialer overdrages til 2. hovedkreds under Dansk Skak Union.

Således vedtaget på generalforsamlingen den 4. september 2002.Bestyrelse:

Søren Jensen

John Christensen